Vangstberichten

Vangstbericht FISK II 09-05-2022

Het succes van de vorige tocht nog in het hoofd werd Windy nauwlettend in de gaten gehouden om te zien of we weer een tochtje in konden plannen. De vooruitzichten voor maandag zagen er veelbelovend uit en heb dus vrij vroeg besloten dat ik weer op maandag zou gaan en dit in de “Ik ga vissen App” van de vereniging gedeeld en al snel kreeg ik respons van Bob (Peaky Blinders) dat hij ook zou gaan. Ook Andre van de Pollutio gaf aan dat hij wel zin had maar niet te vroeg……Niet te vroeg, we zouden pas om 8 uur vertrekken, maar okè je hebt ochtendmensen en avondmensen en ……. Idiote vissers die het nooit te vroeg vinden als ze kunnen gaan vissen, ik behoor tot de laatste categorie.  Maar ik moest nog wel kijken wie gaat er mee?? Vaste maat zat in Andalusië, al wed ik dat hij liever was meegegaan zeker na mijn verhaal van de vorige week. Om 7.00 uur werd ik thuis opgehaald en ben ik samen met Frans naar Vlissingen gereden, waar Joan op dat moment ook net aankwam omdat er nog wat problemen waren met ons elektronische slot. Inmiddels heeft Joan de juiste procedure uitgezocht en aan Ron en Pierre uitgelegd zodat de leden die bij het hek komen en waarvan de tag niet werkt ook geholpen kunnen worden.  Ook kwam onze 3e vismaat, Gerard ook aan en kon alles klaar gemaakt worden voor vertrek. Bob en Bruno waren ook klaar voor vertrek en nadat hun tag opnieuw was ingelezen zijn we vertrokken. De sluis stond weer open en we konden samen met nog een aantal charterboten doorschutten. Na de sluis te hebben uitgevaren de Westerschelde op en richting Zeebrugge. De vloedstroom zat er nog in  waardoor we iets langer voeren maar toch na een goed uurtje op de stek aankwamen. Bob en Bruno besloten iets verder in de richting van de muur te gaan liggen…we weten wel waarom ( tong natuurlijk). Ik hoop dat we van de Peaky Blinders ook nog een vangstbericht krijgen te zien. Over de vangst kan ik kort zijn weer SUPER. We legen niet geheel op dezelfde plaats maar je moet een ander ook iets gunnen….hahaha. Maar het bleek wel te werken Gerard die dus nu aan de zijde stond van de “gullenstek” ving idd gullen maar ook weer grote wijtingen. Ook kwam na een tijdje de Pollutio in buurt bij ons liggen. We zagen wel dat zijn anker niet goed pakte en hij steeds verder richting een verboden gebied aan het vergaan was. Ik ken Andre inmiddels een beetje dus ben er vanuit gegaan dat hij zijn eigen plan zou trekken. Nadat de Ebstroom eruit begon te gaan liepen de vangsten ook iets terug. We zagen Bob en Bruno al terugkomen en zei riepen ons op met de mededeling dat ze stopten en terug naar Vlissingen gingen. Wij hebben toen besloten de vis die aan boord was schoon te maken, hengels opruimen en ook aan de terugvaart te beginnen. We konden nog redelijk door draaien en bij de Zwarte Polder voeren we een stukje op met de Peaky Blinders. Ik hoorde via de marifoon dat ook de charterboten aan het terugvaren waren en heb iets harder gevaren om ook op tijd bij de sluis aan te komen samen met deze boten. Dat is gelukt en we konden allemaal gezamenlijk de sluis in. Ik kreeg wel de indruk dat wij beduidend beter hadden gevangen, maar wij hebben dan ook iets meer diesel verstookt. Na het schoonmaken van de boot en afscheid van iedereen zijn wij ook weer aan de huisreis begonnen. Het was weer een zeer mooie dag, niet alleen het weer maar ook de vangsten en natuurlijk het gezelschap. Toch altijd leuk om met een paar bootjes te gaan, ook al lig je niet op elkaars anker. Voorlopig zal ik niet meer in de gelegenheid zijn om te gaan vissen met de FISK II, ik verwacht ergens 2e helft Juni wanneer de tong is gearriveerd. Ik zal tegen die tijd nog een voorstel doen om met een aantal boten een nachtvistocht naar Domburg te doen. Ben benieuwd of er animo voor zal zijn.

O..Ja ik ving ook nog een haaitje

Aan allen een goede vangst en veilige vaart en behouden thuiskomst.

Willem, Frans en Gerard

Ruud & Andrè , Pollutio

Maandag 9 mei stond gepland als visdag. Zullen we wel of zullen we niet. Ik had een druk schema. Het schijnt zo te zijn als je met pensioen ben gegaan dat je t drukker heb dan ooit ten voren.

Nou dat klopt! Allerlei schema’s omgegooid om toch te gaan vissen. De hamvraag was, waar gaan we naar toe. Scharren, Haaien tongen Zeebaars of wijting. De ene stek ver weg andere in Verweggiestan.

Andre kreeg van Willem  van de Fisk II een gouden tip Randje Paardenmarkt tussen Knokke en Zeebrugge. Werden grote wijtingen en Gul gevangen. De laatste week hebben we een beetje

geëxperimenteerd. Weekje doorgespaard voor de brandstof en besloten naar Knokke te gaan. Na een goed uur varen kwamen we op de stek aan. Fisk II en de Peaky Blender lagen er al.

Nou benieuwd eindelijk iemand die oprecht is over een goede visstek ipv dat geheimzinnige gedoe over geheime stekjes. Of jij net de laatste zou weg vangen.

Maar eerst zien dan geloven ook bij deze jongen.

Hengels gereed maken en lijnen in het water. Direct beet een mooi dikke wijting van 37 cm. Het leek wel een gul. Zo we waren even stil wat gebeurd hier. Grote dikke wijtingen in je shirt en korte broek

Met een stralend zonnetje. Andre ook beet, hup weer een dertiger. Weer een, weer een, twee tegelijk. Af en toe een kleintje erbij maar die ging terug. Al zouden ze daar op de Oosterschelde jaloers op zijn geweest.
Het ging maar door, het was gewoon druk op ons kantoor. Andre kreeg nog twee keer een mooie gullen beet, helaas geen treffer.

Nog wel een paar haaitjes gevangen, op zich ook hartstikke leuk. Met regelmaat vis schoonmaken, want de kwaliteit moet je in de gaten houden met zulke temperaturen.

Kortom een werelddag. Wat ook even wennen is hele dag gevist zonder ankers. Andre met een loodje van 60 gram. We hadden wel geluk trouwens. Voor hetzelfde geld hadden we terug moeten varen.

Het anker hield niet. Een van de vinnen stond helemaal omhoog t.o.v. de andere vin. Zo pakt een anker nooit in het zand. Conclusie was dat de boot (gelukkig) heel langzaam schrapte. Hetgeen de

visvangst niet beïnvloedde. Zo rond 15.30 uur richting Vlissingen, sluis door en bootje schrobben. Wat een dag. We hebben nooit zoveel wijtingen van dik in de dertig gevangen als afgelopen maandag.

Al met al een topdag, topvangst een een topweertje

Groet Ruud en Andre  “ Visboot Pollutio”

Vangstbericht Fisk II  02-05-2022

Na de jaarlijkse onderhoudsbeurt, het plaatsen van een andere boegschroef en het nodige poetswerk was de Fisk II weer klaar voor een jaar en keken we uit naar de eerste vistocht. Volgens Windy : (https://www.windy.com/?51.420,3.555,11,m:e4Ragg3)

waren de vooruitzichten voor Maandag 2 Mei goed genoeg om weer eens op pad te gaan. Op Zaterdag de nodige pieren gespit, 2,5 kg want we zouden met z`n drieën gaan. Het plan was om vroeg te vertrekken om zodoende met de inzettende Eb stroom richting Zeebrugge te varen. 1e man (Gino) was ruimschoots op tijd aan boord en de 2e man gingen we in Breskens ophalen aangezien de ferry op dat tijdstip nog niet heen-en weer gaat. Deze kleine zijsprong was geen probleem voor ons. Nadat William aan boord was zijn we met gezwinde spoed richting Zeebrugge gevaren en na 35 minuten kwamen we daar al in de buurt en zagen we dat er nog wat bootjes lagen. We hebben de kaart nog eens bekeken en besloten om iets dieper in een uitloper te gaan liggen op ca 7.5 mtr.

Al direct nadat de eerste onderlijnen in het water lagen zat de beet er al in en kwam er mooie grote vis aan boord en waren mijn kennissen zeer tevreden met de keuze voor deze stek. Al snel merkte ik dat er aan mijn kant iets onder water lag waardoor ik regelmatig vast kwam te zitten, maar gelukkig toch ook wel vaak weer los kwam.

Dat er iets lag werd al snel duidelijk toen ik een leuke gul ving, jammer genoeg niet aan de maat. Al snel volgde er een tweede en derde. Ook volgde er nog meer en zaten er ook af en toe maatse bij wat natuurlijk leuk is, zeker op zo`n onverwachte  nieuwe stek. Aan de andere kant zaten ze niet vast maar werd er ook geen gullen gevangen, wel kwam daar de 1e tong aan boord en kwam daar ook met regelmaat een zeebaars over de railing. Wijtingen werden er ook veel gevangen en wat opviel was dat ze groot waren en sommige heel groot. Ook kwam er af en toen een schar aan boord, maar dat was maar heel weinig. Na de kentering en nadat de boot was gedraaid aan Gino  verteld waar hij moest gooien en ook hij ving nog gul, ik ving er geen meer. De stek toch maar goed in onze plotter gezet voor een volgende x. We zijn op tijd weer gestopt en hebben gezamenlijk voor we aan de terug vaart begonnen de vis schoongemaakt. De wind was inmiddels toch nog aardig aangetrokken tot 5 NW wat de vaart er minder plezierig op maakte en ik met minder vermogen terug moest varen. Nadat we William in Breskens hadden afgezet en de oversteek naar Vlissingen hebben gemaakt stond de sluis al gereed en waren weer snel terug op de ligplaats een hebben we de boot verder schoongemaakt. Over deze dag kunnen kort zijn SUPER!!! Hopelijk binnenkort nog maar eens op herhaling.

William, Gino en William

Ruud en Andrè ,Pollutio

Op Koningsdag zit de een op een kleedje om een kop en schoteltje te verkopen voor 0.20 euro  de ander hoopt van een paar boeken af te komen, die ze zijn tegengekomen bij de voorjaars schoonmaak.

Wij zijn lekker met de boot de Westerschelde opgegaan. Alle weergoden en voorspellers hadden jet mooiste weer af gegeven. Maar dat viel wel mee. Donkere wolken, af en toe zon en redelijk windje

Die in de loop van de dag meer kwam opzetten. De hamvraag was natuurlijk, “waar gaan we liggen” Afgelopen dagen had iedereen het over Zoutelande. Nee. Dat werd hem niet.

We kozen voor de trawlboei. Daar lagen meerdere boten dus wie weet….De  Zeearend ging eerst richting de overkant en daarna zouden ze richting Zoutelande vertoeven.
Zijn broertje lag ook bij de Trawl. Eenmaal hengels uitgegooid, kwam er al gauw een vis boven. Formaat postzegels. En ze werden niet veel groter. We lagen met zijn vieren op een lijn, iets aan te ondiepe kant

Op ong 8 m. Na een uurtje of 2 keek ik in de rondte en iedereen was verkast. De een ging richting Walvisstaart de ander richting Vlissingen in de buurt van de nummer 10 .

Wij gingen richting strand en kijken of we een zeebaars stek konden vinden. Langzaam driften van Nolle strand richting het loodswezen. Ook dit was zonder resultaat.

Vis overleg mat Andre. Zoutelande? Walvisstaart? We besloten toch maar richting Spijkerplaat te gaan.

Onderweg keken we elkaar aan en zeiden “effe een tussen stopje bij de Oranje molen”

Op zo,n metertje of 13 en gooien maar. Dit was een gouden zet. Leuke visserij met redelijke mooie wijtingen en scharren.

Broodje warme worst erbij, nog een klein zonnetje en gelukkig werd het nog een geslaagde visdag. De Spijker hebben we niet meer aangedaan.

Rond de klok van vier zijn we langzaam terug gegaan naar de haven. We moesten de Pollutio aanmeren op onze nieuwe ligplaats. “We” is eigenlijk Andre.

Ik ben meer van het grovere aanleggen. bijv langs de kade waar de vissersboten liggen. Maar als derde handje kun je ook belangrijk zijn hoor ☹

Blijft toch altijd een spannend momentje om de boot veilig en goed aan te meren. Maar Andre deed dit of hij dat elke dag deed. Klapje draaien klapje in zijn achteruit.

Hij schoof hem er zo tussen. Hoppa weer gelukt. We zagen wel dat we nog een paar kleine aanpassingen moeten doen. Onze stroomkabel moet vervangen worden voor een langere.

Maar voor de rest mooi plekkie. Even motor spoelen en een soppie  aan boord en we kunnen huiswaarts.

Ruud “Pollutio”

Dick en Roberto,  Puma

Dinsdag 19 april 2022, de eerste keer dit jaar met de boot de Westerschelde op. Zo hier en daar gelezen dat er weer wat schar aanwezig is op de Wester-schelde, dus op naar de walvisstaart, maar de wind en de golven beloofden daar geen ontspannen visdag, dus direct naar de wielingen gevaren, waar het wat comfortabeler was…..net na hoog water de zeepieren het water in….en na een halfuur lagen de eerste scharren en wijtingen al op het dek. Alles bij elkaar nog behoorlijke afmetingen niet te dun. Daar deden we het voor…..Op de terugweg, zo rond 2 uur, begeleiding gekregen van de douane – hele vriendelijke en correcte ambtenaren –  als i.o en daarna nog een controle  voor de sluisingang Vlissingen- van de  waterpolitie. Ook hier alle papieren in orde en blije gezichten bij de ambtenaren op de boot. Zo zien we het niet vaak, was het commentaar.Er zijn blijkbaar nog te veel mensen op het water die menen dat een vaarbewijs of marifoon ,afgezien van de wettelijke verplichtingen, luxe is. De Westerschelde kan en mag je als schipper niet onderschatten.Op bijgaande foto het vangstresultaat.

Groetjes,

Dick en Roberto, Puma

Vangstbericht Pollutio,

Zaterdag  26 februari, na een hectische periode van veel wind en regen zijn we weer op pad geweest met de Pollutio. De vrijdag ervoor was het nog bagger weer en storm.
Ik dacht dat wordt wederom niks om te gaan varen.

Niets was minder waar. Nagenoeg geen wind, heerlijk lentezonnetje, toch maar acht graden.
Goedgemutst voeren we richting sluis die ons direct verwelkomde met open armen en we zaten zo
richting de W 10. Gezien het tij besloten toch naar het diepere gedeelte te gaan van de W10. Zo’n kleine 14 meter. Aas aan de haken en gooien maar.
Al gauw de eerste mooie wijting. Daarna werd het stil. Af en toe klein wijtinkje dan weer een redelijke en zo ging het de hele ochtend door.

Ach wat geeft het. Nagenoeg geen windje lekker zonnetje, gevoelstemperatuur 20 graden.
We besloten toch na de broodjes knakworst Iets ondieper te gaan leggen, want de stroming ondanks met 1.60m verhoging, was niet meer te vissen.
Hup Ankerhalen door de schipper Dre. Normaal is dit mij taak. Helaas heb ik al weken lang last van drie spierblessures. 1 in de linkerschouder. Midden  linkerarm en in de liesspier.
Daardoor ben ik zeer beperkt in mijn handelingen. Maar zitten gaat heel goed, dus een extra vrije dag aan boord. We gingen richting de THEO die  bij de w10  op een meter of 8.
Daar ging het redelijk. De stroming was aanzienlijk minder en de visvangst redelijk.

Zo rond vieren richting de sluizen en naar onze aanlegplaats.

Andrè en Ruud , Pollutio

Sjaak en Joan, Lubina

Woensdag 12 januari een visserijtje op de Westerschelde.

In dichte mist vertrokken uit Heinkenszand. Eenmaal in Vlissingen prachtig weer, dus varen maar.

Eerst naar de geul van de Walvisstaart voor hopelijk wat schar. Hier helaas een invasie van kleine wijting, elke keer met 3 tegelijk.

Tweede plek een paar mijl terug naar de Walvisstaart. Hier iets grotere vis en af en toe een schar.

Derde plek putje bij W2. Hier mooie wijting en schar.

Om half 3 trok het dicht van mist. Dus terug naar de haven. De sluis was nauwelijks te zien van de zeer dichte mist.

Veilig weer terug naar de haven.

Was een leuke middag met een lekker zonnetje en een plat zeetje.

Sjaak

Vangstbericht Peacky Blinders 20 December

Vandaag er samen met de Fisk II van Willem en zijn maat er op uit getrokken om een tij te gaan vissen.

Enkele dagen daarvoor al diverse keren contact gehad met Willem over de visserij en wanneer we konden gaan vissen. Bruno en ik hadden aangegeven dat we 20 December weer zouden gaan, maar Willem wist het nog niet zeker.

Toen hij Vrijdag belde dat hij mee ging hebben we om 7 uur in de haven afgesproken.Om 5 voor 7 aangekomen werden we al opgewacht door Willem en zijn maat. Zij waren de boot al in gereedheid aan het brengen. Willem gaf aan dat we de sluis van 7.15 uur konden nemen, want hij had al contact gehad met de sluiswachters. Wij snel onze boot in gereedheid gebracht om zodoende op tijd klaar te zijn. In de sluis samen nog even checken waar we naar toe zouden gaan en zoals vooraf al besproken werd het richting Cadzand. Het was net hoog geweest en konden met een mooie ebstroom die kant op. Willem had een plekje bij de Vuurtoren en ging die kant op. Hij gaf aan dat daar een kuiltje was waar hij hoopte op een gulletje. Op de plek aangekomen bleek hij redelijk kort aan de kant te liggen. De strandvissers die in grote getalen aanwezig waren riepen wat zijn kant op. Toen Willem eenmaal op anker lag, bleek hij ver genoeg van deze vissers vandaag te zijn gaan liggen. Ook wij zochten een plekje, maar iets verder uit de kant en een paar metertjes dieper, op 13,5 meter water. Na onze hengels in orde hebben gemaakt en van verse pieren te hebben voorzien kwam de beet er al snel in. Helaas veel wijting die klein was, En dan bedoel ik ook erg klein. Willem had daar ook last van zei hij op de marifoon. Toch zijn we blijven liggen wat een goede keuze bleek te zijn. Met enige regelmaat kwamen de scharren naar boven, deze waren van een uitzonderlijk mooi formaat. Tussen de kleine wijting door zat af en toe ook een mooie maatse. Willem bleef kleine vangen en verkaste richting onze stek iets meer richting vaargeul. Binnen 5 minuten ving hij een gulletje. Hij gaf aan dat de visserij op deze stek wel beter was evenals het formaat. Na een lekkere goulash soep hebben we uiteindelijk besloten om nog even op de Spijkerplaat te proberen. Hij tij was eruit en konden met een licht vloedstroom naar de kop van de Spijkerplaat varen. Willem zou nog even blijven liggen om het begin van de vloed op deze plek af te wachten.  Op de Spijkerplaat aangekomen bleek de visserij daar niet echt op gang te komen. We lagen aan de rode boeienlijn. Na een klein uurtje hielden we het voor gezien. We hadden op de marifoon van Willem al gehoord dat hij ook al naar binnen was gevaren. Terug in de haven nog even met Willem gesproken, boot afgespoeld en in orde gemaakt voor de volgende keer.

Wanneer dat is is voor ons nog even onzeker, aangezien Bruno een operatie aan zijn hand moet laten doen wegens beknelling van zijn pezen in zijn polsgewricht. De operatie is inmidewls al wel achter de rug, maar hij moet wel nog enkele weten revalideren.

Dat was het weer namens de Peacky Blinders.

Wij wensen iedereen een goede gezondheid en een vangstrijk 2021

Vangstbericht Pollutio:

Vandaag (30 november) sinds lange tijd weer met de Pollutio naar buiten geweest.  Corona, lange onderhoud stop op ZeelandRefinery, daarna vakantie periode, weer corona, allemaal spelbrekers
op ons pad om een keer rustig te gaan vissen. Nou vroeg opstaan maar buiten, balen geen windkracht 2 maar 4 a 5 wind uit een verkeerde hoek, Springtij, mist

Grote controle  in de sluis van onze opsporingsvrienden. ID bewijs, vaarbewijs, registratie papieren, eigendomspapieren registratienummer controle marifoon papieren.

Gelukkig heeft Andre alles in orde anders waren we  niet uitgevaren.  Op naar de Spijkerplaat  Onstuimig zeetje met af en toer grote rollers. Maar er lagen nog meer bootjes de Nautilis en de Wiesje dus goed gezelschap.

Mooie grote dikker scharren tot onze verbazing. Mooie flinke dikke wijtingen. De een na de andere werden binnen gelapt.

Nog twee leuke hondshaaitjes gevangen (doggies) Kortom  we lagen qua vangst op ramkoers. Weinig daglicht gezien, in de middag weer meer wind en mist.

Dus verstand gebruikt en op weg naar de haven grote sluis waar onze mede strijders op ons lagen te wachten zodat we met zijn allen de sluis in konden.

Normaal gesproken waren we al binnen maar er was een klein technisch probleempje met het ankertouw. Maar dat werd gelukkig gauw opgelost door Andre.

Resultaat 1 volle emmer en 1 kwart emmer schoongemaakte maatse vis meegenomen.

Pollutio visclub Deurloo

Vangstbericht maandag 28/11 ONA

Zaterdag 28/11, weer een mooie dag, weinig wind, geen regen.

Visweer dus.

Weer eens vroeg aangekomen, aan de sluis.

Ditmaal had ik pech, er moesten enkel grote schepen binnenvaren, wat niet zo vlot ging.

Na 70 minuten eindelijk buiten geraakt.

Door de prachtige vangsten maandag, opnieuw naar de wielingen.

Enkele mooie scharren kunnen vangen, de wijting leek wel afwezig.

De vangsten waren heel wat minder ditmaal.

Veel minder vis, wel nog een maatje groter. Nog nooit zulke grote wijtingen gevangen.

Kortom, weer een prachtige visdag kunnen beleven.

Uiteindelijk een prachtige visdag kunnen afsluiten, met zeer mooie vangsten.

Blijkbaar waren de grote vangsten vandaag aan de kop van de Nolleplaat.

Misschien zit de sterke stroming er voor iets tussen.

Jan (boot ONA)

Vangst bericht Peacky Blinders

Eindelijk zijn we weer eens gaan vissen. Nu met onze nieuwe boot de Peacky Blinders, een Oqueteau 7.15. Onze vertrouwde orka 5.35 SX, de Woody, heeft ons veel plezier en vis gebracht, maar we worden een dagje ouder zeg maar en wilden wat meer comfort. De Woody is verkocht en zal een dezer dagen worden opgehaald.

Na ons netjes te hebben aangemeld bij de Sluis, konden we gezamenlijk met de charterboten door de grote sluis. Ons vis doel was vandaag de omgeving van de W4. Volgens de berichten wordt er goed schar en wijting gevangen op de Westerschelde. Het weer was prima, licht bewolkt en weinig wind, er was goed te varen en het was afgaand water. Op de visplek aangekomen was het al vrij snel dat de stokken aan het rammelen waren. Jan, die al een sluis eerder had gepakt lag niet ver van ons vandaag en gaf via de marifoon door dat hij al een aardige portie vis had gevangen. Bij ons kwamen de scharren en wijtingen met grote regelmaat binnen. Vaak met 2 en 3 tegelijk. Wij hadden besloten om alleen de grotere vissen mee te nemen, dus veer ging weer retour om verder te groeien. Na ruim een uur was het tij eruit en vingen we alleen nog kleinere wijtingen.

Hierop besloten om even contact te leggen met Hank van de Wiesje, aangezien deze bij de Walvisstaart lag te vissen . Hij gaf aan dat het tij men al gekeerd was en er volle bak mooie vis naar binnen kwam. Hierop zijn we even later ook richting Walvisstaart gevaren en een plekje uitgezocht. In de omgeving lagen alle charterboten van Vlissingen, Breskens en Cadzand te vissen. Hier nog enkele uren met opkomend water gevist en ook hier een mooie portie vis kunnen vangen.

Na een mooie dag weer op ons gemak teruggevaren naar onze ligplaats, en de boot netjes afgespoten voor de volgende visserij.

Tot de volgende

Bemanning Peacky Binders

Bruno en Bob

Vangstbericht maandag 23/11 ONA

Maandag 23/11, een mooie dag, weinig wind, geen regen.

Visweer dus.

Omstreeks 7 uur uitgevaren en via de grote sluis, wegens onderhoudswerken aan de kleine sluis, naar de wielingen gevaren.

Hier nog net het laatste stuk van de oploop kunnen afvissen.

Enkele mooie scharren kunnen vangen, de wijting leek wel afwezig.

Onze secretaris Willem met de Fisk II arriveerde, toen het tij keerde.

Letterlijk en figuurlijk dan, bij ons ging de beet er volledig uit.

Willem riep ons op om naast hem te ankeren, zij draaiden grote wijting uit.

Wat een verschil op enkele meters diepte, een overvloed aan mooie wijting kwam aan boord.

Uiteindelijk een prachtige visdag kunnen afsluiten, met zeer mooie vangsten.

Willem bedankt voor de tip.

Jan (boot ONA)

Vangst bericht 15 November 2020

Vandaag weer een dagje gaan vissen op de Westerschelde met de Peacky Blinders. Samen met Bruno weer richting Walvisstaart gevaren met een Noordoosten wind 3 tot 4. Het was een frisse dag, maar aangezien het afgaand water was lagen we lekker beschut achter de kajuit. De visserij was goed met mooie scharren en veel wijtingen. De meeste boten bleven met het afgaande tij liggen bij de W 10, waar de vissen ook goed naar boven blijken te komen. Aangezien de zon er steeds beter doorkwam werd het zelfs nog warm en moesten er kledingstukken uitgedaan worden. Tussendoor een lekker soepje klaargemaakt.

De boot had moeite om tegen de wind in te keren bij het opkomen de tij. De visserij bleef gewoon goed. Wederom alleen de grotere vissen meegenomen. Deze zijn lekker te fileren, ook de scharren. In de oven 20 Minuutjes als scharrenrolletjes met een lekker sausje, zaliggg.

Rond 3 uur weer terug naar de haven, want de kleine sluis is nog steeds buiten werking, dan duurt het schutten wel wat langer. Na de boot weer netjes te hebben achter gelaten, nog een uurtje terug rijden naar Breda en zijn we weer klaar voor de volgende visserij.

Tot de volgende visserij: Bruno en Bob

MVB Lubina

Op 9 november eens een tochtje gedaan op de Westerschelde.

Samen met Joan om een uur of 10 door de grote sluis in verband met de stremming van de kleine.

Het was schitterend weer, leek wel voorjaar, geen zuchtje wind.

Eerst geankerd bij de W4 op ca 10 meter water.

Direct mooie scharren, maar na een half uurtje overvallen door een leger kleine wijting.

Dit bleef zo, elke keer 3 kleine wijtingen. Daar hadden we snel genoeg van.

Een eindje verderop bij de W2 zagen we de Fisk II van Willem liggen.

Ook die kant opgegaan, en daar was de vis aanmerkelijk grover.

Mooie scharren, en naast klein spul ook wijting tot 38 cm.

Leuke visserij, en prachtig weer. Wat wil een mens nog meer!

Om half 5 weer terug de sluis door samen met de charters.

Was een leuk dagje.

Sjaak en Joan

Vangstbericht FISK II

Beste medevissers van onze vereniging.

De laatste weken ben ik met de FISK II diverse keren wezen vissen bij o.a. de welbekende tongenstek “De Muur” in Zeebrugge en ook aan de Paardenmarkt en Cadzand. Het was ook voor mij wel zoeken waar nu precies de beste stekken zijn en zelfs dan, heb ik uit eigen ervaring ondervonden kan 25 mtr naar SB of BB ( Voor de minder bekenden onder ons SB staat voor stuurboord (rechts) en BB jazeker Bakboord (links) dus) 🙂 al veel verschil kan uitmaken.

Ook de manier van inwerpen het gebruik van de juiste onderlijn en haak kan al een wereld van verschil zijn. Ik hoop dat wij aan boord van de FISK II dit inmiddels een beetje onder controle hebben en het bewijs daarvan is vangsten 40 tongen en meer op 1 tij.

Dit was voor ons redelijke aanvaardbaar omdat het toch wel een aardig stukje varen is, ca 29 km.

Ook de zeebaars hebben we diverse keren aan boord zien komen waarbij de vangst van de zeebaars van 73 cm wel de grote topper was.

Ook haaien en stekelroggen zijn dit jaar al aan boord gekomen, zie de foto.

Wel merken we de laatste dagen dat de vangsten terug lopen en de tong zich al in iets dieper water gaat begeven en voor ons de taak om ze weer te vinden wat we natuurlijk met veel plezier doen. Het is nu wachten op de wijtingen, die we al in kleine aantallen vangen en schar die binnenkort weer in onze viswateren zullen arriveren.

Niet echt een vangstbericht maar wil het toch nog vermelden, de LEA is ook vertrokken naar nieuwe oorden en heeft een nieuwe eigenaar die er voornamelijk als plezierboot op zoet water mee gaat varen.

Voor zover weer iets van deze visserman en ik hoop binnenkort er weer op uit te gaan waarvan ik wel weer een melding van zal maken in een volgend bericht.

Ik zie dat er wel meer leden van ons gaan vissen en wil deze ook verzoeken hun berichten met ons te delen, hoeft niet altijd met de juiste plaats erbij als dat je liever is 😊.

Willem en Karel

FISK II

p.s. wij zijn ook te volgen via de AIS…

———————————————————————————————————————————————————–

Vangstbericht Bonito 1-07-2020

Hierbij een vangstberichtje van de Bonito. We zijn vrijdagochtend naar Cadzand geweest voor een tongetje. Bij het begin van de stroming veel last van krabben daarna op 1,5 uur toch nog 6 tongen waarvan 1 ondermaats. Door de aangekondigde waarschuwing voor onweer eerder naar Vlissingen terug gevaren. Geen grote aantallen vis maar toch weer lekker weggeweest.

Groeten Robbert en Peter.

Beste Robbert en Peter, bedankt voor jullie bericht en excuus voor de verlate plaatsing.

De secretaris

—————————————————————————————————————————————————

Vistocht 15 juni 2020:

Maandagavond met het zonnetje (soleil) in de rug op zoek naar de tong, ofwel Soleidae. Wat nog ontbrak was “Soley Soley” van Middle of The Road (voor de jongeren: band uit de jaren ’70 met dame in hotpants) dat uit de radio klonk, maar verder waren alle omstandigheden perfect.

Met de “Dirk” voegden wij ons rond half zes in het kielzog van de “Fisk II” op weg richting Zeeuws- Vlaamse kust. Daar aangekomen gooiden we, bij opkomend water, de hengels uit op een diepte van ongeveer acht meter. Tijd voor een boterham en ……. de grote stilte. Dat laatste dan wat aanbeten betreft. Ondanks de prachtige avond, zonnig en weinig wind, was de activiteit onder water vrijwel nihil. Eén klein tongetje op de “Fisk II” en dat was het.

In de loop van de avond kwam de P902, Pollux, van de Belgische marine met als taak onder meer visserijcontrole, van dichtbij een kijkje nemen. Zij hadden echter geen verrekijker nodig om vast te stellen dat wij niet tot de gangboorden in het water lagen vanwege de enorme vangsten en lieten ons dan ook met rust.

Rond half tien besloten we met beide boten te verkassen. Op de “Dirk” leidde dit al snel tot succes. Binnen tien minuten beiden een sliptong (vanwege Middle of the Road) of slibtong (vanwege de modder waaruit we ze moesten trekken) en ook beiden nog een beet die niet tot vis leidde. Via kanaal 77 riepen we dan ook de “Fisk II’ op om ons te hulp te komen de ongetwijfeld massaal aanwezige voorraad vis hier te bemachtigen. Dit viel echter zwaar tegen: op de “Dirk” pakten we nog een paar tongetjes, enkele botten en een wijting, maar op de “Fisk II” liep het (ditmaal!) geen storm.

Van storm was sowieso geen sprake, zodat we kort na half twaalf anker op gingen richting thuishaven. Opnieuw in het zog van onze vismaten, Karel en Willem, van die avond. Wat vangst betreft geen topper, maar wel een heel mooie avond om op zee mee te mogen maken. Op een vlak zeetje was de terugreis bijna een luxe cruise. Omdat ook de bediening van de sluis zoals gewoonlijk prima was, lagen we rond één uur weer aan de touwtjes bij de Deurloo.

Jos en Theo.

————————————————————————————————————————————————-

Vangstbericht 15-05-2020 FISK II

Samen met 1 van mijn vis vrienden het plan om op Vrijdag -namiddag een keer een haaien-sessie te doen voor een paar uurtjes en daarna op de tong. De stek, dichtbij Zoutelande is de meesten wel bekend. We zijn om 17.00 uur vertrokken en de sluis stond al klaar voor ons. Na een goed halfuurtje, tegen stroom zijn we op de stek aangekomen en lagen de onderlijnen binnen no-time in het water. We hebben niet voor speciale constructies gekozen maar een gewone verzwaarde onderlijn met haakje maat 2, dus niet echt groot. Geen rvs haken zodat als er vis loskomt deze haak vrij snel weg is. Na het ingooien had ik al direct beet…geen haai maar wijting. Moet zeggen best wel veel wijting maar in tegenstelling tot de Hompels zat er meer van mooi formaat bij. Ook regelmatig mooie schar, we waren gewoon lekker aan het vissen. Op 1 moment kreeg Gerard een geweldige aanbeet….dat moest er toch wel 1 zijn hoopten wij. Bij het binnen draaien ,wat niet zonder slag stoot ging kreeg al ik het verzoek om met het net klaar te staan, wat er in zicht kwam was een geweldige mooie gevlekte gladde haai die echt geen zin had om uit het water te komen. Ik stond al klaar met het net in het water toen hij een paar geweldige klappen gaf en met z`n kop ging schudden waardoor de haak afbrak. Jammer,maar dat hoort erbij. De andere vangsten gingen gewoon langzaam door en het voornemen om ook op een andere stek nog te proberen wat tong te vangen werd al snel bijgesteld met een” hier blijven liggen” en we gaan voor de haai. En ja hoor, ook bij mij een geweldige aanbeet en een kromme hengel, slip goed ingesteld en langzaam binnenhalen. Mijn maat stond al klaar met het net toen de haai zichtbaar werd en we hem zonder problemen aan boord hebben gehaald. Na voorzichtig te hebben onthaakt, foto`s en meten ( 93 cm) hebben we hem terug in het water gezet en verdween hij snel in de diepte. Mijn avond was geslaagd. Na nog diverse vissen te hebben gevangen weer een geweldige aanbeet maar die hebben we niet aan boord kunnen krijgen. Om 23.15 gestopt en terug naar de ligplaats. Voor ons een leuke avond en het plan voor een volgende trip is al gemaakt.

Als het weer het toelaat, Woensdag namiddag a.s.

Willem, FISK II

Verslag “CORONA” vistocht VBC- Deurloo

Vlissingen 09-05-2020

Op de laatste bestuursvergadering voorgesteld om een vistocht te organiseren waarbij ook kleinere bootjes met maar 1 pers. Aan boord konden gaan vissen zonder daarbij een onveilig gevoel voor hun zelf als voor het thuisfront te creëren.

Met algemene stemmen aangenomen 😊

Probleem ik heb zelf niet altijd de tijd, het weer moet goed zijn, de wind niet te hard en ook graag een goed tij….dat is natuurlijk al een hele waslijst en dan ook nog zien dat er mensen zin hebben mee te gaan. Helaas moet ik bekennen dat door omstandigheden het voor mij pas in een heel laat stadium zeker was dat ik op 09-05 zou kunnen en dan ook nog dat de omstandigheden het toe zouden laten. Maar ok toch maar een poging wagen en het bericht via de mail verspreiden en zowaar er was animo en zelfs meer dan ik had gehoopt.

Weliswaar bleek toen dat alle reacties niet alleen waren om mee te gaan maar vooral in de trend ik wil wel graag maar moet werken, volgens mij werkt toch bijna iedereen thuis en had dit makkelijk vanaf een bootje gekund. Maar ok toch maar kijken wat het wordt. In eerste instantie hadden 6 bootjes zich aangemeld maar bleken er achteraf toch maar 4 te zijn. De afspraak was 08:15 vertrekken van af de vereniging of was nu om 08;15 aanwezig, ik weet het ook niet meer ☹. Er was toch een boot die om 8:15 in de sluis lag en alvast vooruit ging onderweg naar de W4 of daar in de buurt. Om 08:30 waren we door de sluis,  waar onze penningmeester stond, die de moeite had genomen om vroeg uit de veren te komen om zodoende een mooie fotoreportage te maken voor de website en was het jammer dat we maar met z`n 3en waren en gingen we dan met de laatste 3 boten onderweg met nog een mooie EB-stroom waarbij de afspraak was dat de langzaamste boot de snelheid zou bepalen. Dat was een boot met 130 pk en die volgens eigen zeggen vlot kon volgen maar volgens andere berichten zagen die ook forse zwarte rookpluimen uit zijn uitlaat komen om daaraan te kunnen voldoen, jammer genoeg was dat geen snelheid maar een brandstofprobleem. Na contact te hebben gehad en een filter te hebben gewisseld was het probleem niet verholpen en besloot de schipper dat het beter was zijn wormen zwemles aan de W10 te geven. Na onderling overleg had deze er ook geen probleem mee dat wij toch verder gingen naar de W4, althans daar in de buurt. Aldaar aangekomen op de stek die ik had voorgesteld werd mij al verteld dat er bijna pal bij de W4 ook een clublid lag die dus al om 08:15 de sluis was gepasseerd. Wij hebben onze spullen klaargemaakt en de onderlijnen het ruime sop laten kiezen en de toppen stonden, bij mij toch al direct te rammelen en een eerst doublet scharren verscheen al aan boord. Dat beloofde wat. Na toch maar telefonisch contact met het lid bij de W4 te hebben gehad die op ca 10 mtr lag en nog geen beet had gezien besloot deze ook onze richting uit te komen en na wat aanwijzingen waar de richel lag heeft deze daar geankerd. Ik zag ook daar al spoedig toen vis aan boord komen en daar was het natuurlijk om te doen. De vangsten waren goed maar van iedere draai met 2 vissen mocht er weer 1 terug die te klein was. Het weer was tot ongeveer 12:30 ook formidabel met een strakke zee en een heerlijk zonnetje waarbij de zonnebrand geen overbodige luxe was voor sommigen.  Na 12:30, toen de kentering goed had doorgezet kregen we toch te maken met een verandering in de golfslag die wat hoger werd, voor onze boot niet zo`n probleem maar onze buurman ging af en toe aardig heen en weer.. De stroming begon ook steeds sterker te worden maar toch bleef er vis aan boord komen. Ik had inmiddels besloten om 15:00 uur stoppen en gaan we terug. Ik was al hengels aan het opruimen en had er nog 1 in het water toen ik vaststelde dat we door ons anker heen gingen. Geen probleem gaan we alvast langzaam richting Vlissingen was mijn antwoord. Na alles te hebben binnengehaald en opgeruimd zijn we weer teruggevaren naar de plek waar nog 1 lid lag om te wachten tot hij ook klaar was om terug te varen. Om ca. 16:30 lagen we weer in de sluis en 16:45 op onze ligplaats.

Ik vond het een leuke dag en wil dit zeker zeer binnenkort nogmaals gaan doen en vraag dan ook aan leden of ze met datums willen komen om daaruit een keuze te maken.

O ja, het is een vangstbericht 🙂

De vangsten bij mij aan boord…volgens zeggen van mijn gast aan boord meer dan 200, volgens mij iets meer dan 100. Ik had er 50 meegenomen die ik de moeite waard vond, we gingen voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Er kwam ook nog een mooie zeebaars aan boord maar helaas net iets te klein.

Fisk II

Vangstbericht 08-04-2020

Ondanks de beperkingen vanwege het Corona heb ik mede door de afmeting van mijn boot toch nog de mogelijkheid om samen met iemand te gaan vissen zonder dat wij ongezond en onverantwoord dicht bij elkaar hoeven te staan. Ook komen wij apart en gaan niet samen in 1 auto. Genoeg hierover, het moet een vangstbericht worden.

We zijn om 9 uur, met strak blauwe lucht en bijna geen wind bij de club vertrokken en konden nagenoeg direct door de sluis en met een staartje van de laatste EB stroom hebben wij onze vis stek al binnen 45 minuten in het zicht. We hebben gekozen voor een plek voorbij de Sluische Hompels waar ik de laatste tijd goede vangsten heb gehad.

Voor mensen die de precieze locatie willen weten stuur maar een mailtje naar de secretaris die je deze informatie graag zal geven.  Om 10.15 gingen de eerste lijnen overboord en kwamen ook al direct, bij mij althans de eerste vissen binnen, voornamelijk schar. Toch na 1,5 uur besloten om iets om de Zuid te gaan liggen zodat de diepte aan beide zijden van de boot bijna gelijk zou zijn en mijn vismaat ook de kans te geven om mij bij te houden….. Dat is goed gelukt en de toppen stonden vanaf dat moment niet meer stil, het begon op werken te lijken. Ook kwamen er al tongen aan boord waar wij nog niet op hadden gerekend. Halverwege de middag toen de vloed stroom er al lekker inzat kreeg ik een enorme aanbeet en kreeg al gauw in de gaten dat dit geen schar was. Aangezien ik met licht materiaal aan het vissen was, heel voorzichtig binnen draaien en strak houden was het motto. Na een tijdje begon er toch iets zilverachtigs te verschijnen en dit bleek een toch aardig aan de maat zijnde Zeebaars te zijn. Helaas nog niet eraan gedacht mijn net aan boord te leggen, dus was het improviseren geblazen. Mijn maat vond het geen probleem om op het zwemplateau te gaan staan en kon zo de vis eruit tillen. Mijn dag was meer dan geslaagd. Gestopt om 17.30 en hadden we bij elkaar ruim 100 scharren, 3 tongen en een mooie zeebaars. Onze dag was geslaagd.

Om  ca. 18.30 waren we terug bij de club.