Vangstberichten

Vangstbericht FISK II

Beste medevissers van onze vereniging.

De laatste weken ben ik met de FISK II diverse keren wezen vissen bij o.a. de welbekende tongenstek “De Muur” in Zeebrugge en ook aan de Paardenmarkt en Cadzand. Het was ook voor mij wel zoeken waar nu precies de beste stekken zijn en zelfs dan, heb ik uit eigen ervaring ondervonden kan 25 mtr naar SB of BB ( Voor de minder bekenden onder ons SB staat voor stuurboord (rechts) en BB jazeker Bakboord (links) dus) 🙂 al veel verschil kan uitmaken.

Ook de manier van inwerpen het gebruik van de juiste onderlijn en haak kan al een wereld van verschil zijn. Ik hoop dat wij aan boord van de FISK II dit inmiddels een beetje onder controle hebben en het bewijs daarvan is vangsten 40 tongen en meer op 1 tij.

Dit was voor ons redelijke aanvaardbaar omdat het toch wel een aardig stukje varen is, ca 29 km.

Ook de zeebaars hebben we diverse keren aan boord zien komen waarbij de vangst van de zeebaars van 73 cm wel de grote topper was.

Ook haaien en stekelroggen zijn dit jaar al aan boord gekomen, zie de foto.

Wel merken we de laatste dagen dat de vangsten terug lopen en de tong zich al in iets dieper water gaat begeven en voor ons de taak om ze weer te vinden wat we natuurlijk met veel plezier doen. Het is nu wachten op de wijtingen, die we al in kleine aantallen vangen en schar die binnenkort weer in onze viswateren zullen arriveren.

Niet echt een vangstbericht maar wil het toch nog vermelden, de LEA is ook vertrokken naar nieuwe oorden en heeft een nieuwe eigenaar die er voornamelijk als plezierboot op zoet water mee gaat varen.

Voor zover weer iets van deze visserman en ik hoop binnenkort er weer op uit te gaan waarvan ik wel weer een melding van zal maken in een volgend bericht.

Ik zie dat er wel meer leden van ons gaan vissen en wil deze ook verzoeken hun berichten met ons te delen, hoeft niet altijd met de juiste plaats erbij als dat je liever is 😊.

Willem en Karel

FISK II

p.s. wij zijn ook te volgen via de AIS…

———————————————————————————————————————————————————–

Vangstbericht Bonito 1-07-2020

Hierbij een vangstberichtje van de Bonito. We zijn vrijdagochtend naar Cadzand geweest voor een tongetje. Bij het begin van de stroming veel last van krabben daarna op 1,5 uur toch nog 6 tongen waarvan 1 ondermaats. Door de aangekondigde waarschuwing voor onweer eerder naar Vlissingen terug gevaren. Geen grote aantallen vis maar toch weer lekker weggeweest.

Groeten Robbert en Peter.

Beste Robbert en Peter, bedankt voor jullie bericht en excuus voor de verlate plaatsing.

De secretaris

—————————————————————————————————————————————————

Vistocht 15 juni 2020:

Maandagavond met het zonnetje (soleil) in de rug op zoek naar de tong, ofwel Soleidae. Wat nog ontbrak was “Soley Soley” van Middle of The Road (voor de jongeren: band uit de jaren ’70 met dame in hotpants) dat uit de radio klonk, maar verder waren alle omstandigheden perfect.

Met de “Dirk” voegden wij ons rond half zes in het kielzog van de “Fisk II” op weg richting Zeeuws- Vlaamse kust. Daar aangekomen gooiden we, bij opkomend water, de hengels uit op een diepte van ongeveer acht meter. Tijd voor een boterham en ……. de grote stilte. Dat laatste dan wat aanbeten betreft. Ondanks de prachtige avond, zonnig en weinig wind, was de activiteit onder water vrijwel nihil. Eén klein tongetje op de “Fisk II” en dat was het.

In de loop van de avond kwam de P902, Pollux, van de Belgische marine met als taak onder meer visserijcontrole, van dichtbij een kijkje nemen. Zij hadden echter geen verrekijker nodig om vast te stellen dat wij niet tot de gangboorden in het water lagen vanwege de enorme vangsten en lieten ons dan ook met rust.

Rond half tien besloten we met beide boten te verkassen. Op de “Dirk” leidde dit al snel tot succes. Binnen tien minuten beiden een sliptong (vanwege Middle of the Road) of slibtong (vanwege de modder waaruit we ze moesten trekken) en ook beiden nog een beet die niet tot vis leidde. Via kanaal 77 riepen we dan ook de “Fisk II’ op om ons te hulp te komen de ongetwijfeld massaal aanwezige voorraad vis hier te bemachtigen. Dit viel echter zwaar tegen: op de “Dirk” pakten we nog een paar tongetjes, enkele botten en een wijting, maar op de “Fisk II” liep het (ditmaal!) geen storm.

Van storm was sowieso geen sprake, zodat we kort na half twaalf anker op gingen richting thuishaven. Opnieuw in het zog van onze vismaten, Karel en Willem, van die avond. Wat vangst betreft geen topper, maar wel een heel mooie avond om op zee mee te mogen maken. Op een vlak zeetje was de terugreis bijna een luxe cruise. Omdat ook de bediening van de sluis zoals gewoonlijk prima was, lagen we rond één uur weer aan de touwtjes bij de Deurloo.

Jos en Theo.

————————————————————————————————————————————————-

Vangstbericht 15-05-2020 FISK II

Samen met 1 van mijn vis vrienden het plan om op Vrijdag -namiddag een keer een haaien-sessie te doen voor een paar uurtjes en daarna op de tong. De stek, dichtbij Zoutelande is de meesten wel bekend. We zijn om 17.00 uur vertrokken en de sluis stond al klaar voor ons. Na een goed halfuurtje, tegen stroom zijn we op de stek aangekomen en lagen de onderlijnen binnen no-time in het water. We hebben niet voor speciale constructies gekozen maar een gewone verzwaarde onderlijn met haakje maat 2, dus niet echt groot. Geen rvs haken zodat als er vis loskomt deze haak vrij snel weg is. Na het ingooien had ik al direct beet…geen haai maar wijting. Moet zeggen best wel veel wijting maar in tegenstelling tot de Hompels zat er meer van mooi formaat bij. Ook regelmatig mooie schar, we waren gewoon lekker aan het vissen. Op 1 moment kreeg Gerard een geweldige aanbeet….dat moest er toch wel 1 zijn hoopten wij. Bij het binnen draaien ,wat niet zonder slag stoot ging kreeg al ik het verzoek om met het net klaar te staan, wat er in zicht kwam was een geweldige mooie gevlekte gladde haai die echt geen zin had om uit het water te komen. Ik stond al klaar met het net in het water toen hij een paar geweldige klappen gaf en met z`n kop ging schudden waardoor de haak afbrak. Jammer,maar dat hoort erbij. De andere vangsten gingen gewoon langzaam door en het voornemen om ook op een andere stek nog te proberen wat tong te vangen werd al snel bijgesteld met een” hier blijven liggen” en we gaan voor de haai. En ja hoor, ook bij mij een geweldige aanbeet en een kromme hengel, slip goed ingesteld en langzaam binnenhalen. Mijn maat stond al klaar met het net toen de haai zichtbaar werd en we hem zonder problemen aan boord hebben gehaald. Na voorzichtig te hebben onthaakt, foto`s en meten ( 93 cm) hebben we hem terug in het water gezet en verdween hij snel in de diepte. Mijn avond was geslaagd. Na nog diverse vissen te hebben gevangen weer een geweldige aanbeet maar die hebben we niet aan boord kunnen krijgen. Om 23.15 gestopt en terug naar de ligplaats. Voor ons een leuke avond en het plan voor een volgende trip is al gemaakt.

Als het weer het toelaat, Woensdag namiddag a.s.

Willem, FISK II

Verslag “CORONA” vistocht VBC- Deurloo

Vlissingen 09-05-2020

Op de laatste bestuursvergadering voorgesteld om een vistocht te organiseren waarbij ook kleinere bootjes met maar 1 pers. Aan boord konden gaan vissen zonder daarbij een onveilig gevoel voor hun zelf als voor het thuisfront te creëren.

Met algemene stemmen aangenomen 😊

Probleem ik heb zelf niet altijd de tijd, het weer moet goed zijn, de wind niet te hard en ook graag een goed tij….dat is natuurlijk al een hele waslijst en dan ook nog zien dat er mensen zin hebben mee te gaan. Helaas moet ik bekennen dat door omstandigheden het voor mij pas in een heel laat stadium zeker was dat ik op 09-05 zou kunnen en dan ook nog dat de omstandigheden het toe zouden laten. Maar ok toch maar een poging wagen en het bericht via de mail verspreiden en zowaar er was animo en zelfs meer dan ik had gehoopt.

Weliswaar bleek toen dat alle reacties niet alleen waren om mee te gaan maar vooral in de trend ik wil wel graag maar moet werken, volgens mij werkt toch bijna iedereen thuis en had dit makkelijk vanaf een bootje gekund. Maar ok toch maar kijken wat het wordt. In eerste instantie hadden 6 bootjes zich aangemeld maar bleken er achteraf toch maar 4 te zijn. De afspraak was 08:15 vertrekken van af de vereniging of was nu om 08;15 aanwezig, ik weet het ook niet meer ☹. Er was toch een boot die om 8:15 in de sluis lag en alvast vooruit ging onderweg naar de W4 of daar in de buurt. Om 08:30 waren we door de sluis,  waar onze penningmeester stond, die de moeite had genomen om vroeg uit de veren te komen om zodoende een mooie fotoreportage te maken voor de website en was het jammer dat we maar met z`n 3en waren en gingen we dan met de laatste 3 boten onderweg met nog een mooie EB-stroom waarbij de afspraak was dat de langzaamste boot de snelheid zou bepalen. Dat was een boot met 130 pk en die volgens eigen zeggen vlot kon volgen maar volgens andere berichten zagen die ook forse zwarte rookpluimen uit zijn uitlaat komen om daaraan te kunnen voldoen, jammer genoeg was dat geen snelheid maar een brandstofprobleem. Na contact te hebben gehad en een filter te hebben gewisseld was het probleem niet verholpen en besloot de schipper dat het beter was zijn wormen zwemles aan de W10 te geven. Na onderling overleg had deze er ook geen probleem mee dat wij toch verder gingen naar de W4, althans daar in de buurt. Aldaar aangekomen op de stek die ik had voorgesteld werd mij al verteld dat er bijna pal bij de W4 ook een clublid lag die dus al om 08:15 de sluis was gepasseerd. Wij hebben onze spullen klaargemaakt en de onderlijnen het ruime sop laten kiezen en de toppen stonden, bij mij toch al direct te rammelen en een eerst doublet scharren verscheen al aan boord. Dat beloofde wat. Na toch maar telefonisch contact met het lid bij de W4 te hebben gehad die op ca 10 mtr lag en nog geen beet had gezien besloot deze ook onze richting uit te komen en na wat aanwijzingen waar de richel lag heeft deze daar geankerd. Ik zag ook daar al spoedig toen vis aan boord komen en daar was het natuurlijk om te doen. De vangsten waren goed maar van iedere draai met 2 vissen mocht er weer 1 terug die te klein was. Het weer was tot ongeveer 12:30 ook formidabel met een strakke zee en een heerlijk zonnetje waarbij de zonnebrand geen overbodige luxe was voor sommigen.  Na 12:30, toen de kentering goed had doorgezet kregen we toch te maken met een verandering in de golfslag die wat hoger werd, voor onze boot niet zo`n probleem maar onze buurman ging af en toe aardig heen en weer.. De stroming begon ook steeds sterker te worden maar toch bleef er vis aan boord komen. Ik had inmiddels besloten om 15:00 uur stoppen en gaan we terug. Ik was al hengels aan het opruimen en had er nog 1 in het water toen ik vaststelde dat we door ons anker heen gingen. Geen probleem gaan we alvast langzaam richting Vlissingen was mijn antwoord. Na alles te hebben binnengehaald en opgeruimd zijn we weer teruggevaren naar de plek waar nog 1 lid lag om te wachten tot hij ook klaar was om terug te varen. Om ca. 16:30 lagen we weer in de sluis en 16:45 op onze ligplaats.

Ik vond het een leuke dag en wil dit zeker zeer binnenkort nogmaals gaan doen en vraag dan ook aan leden of ze met datums willen komen om daaruit een keuze te maken.

O ja, het is een vangstbericht 🙂

De vangsten bij mij aan boord…volgens zeggen van mijn gast aan boord meer dan 200, volgens mij iets meer dan 100. Ik had er 50 meegenomen die ik de moeite waard vond, we gingen voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Er kwam ook nog een mooie zeebaars aan boord maar helaas net iets te klein.

Fisk II

Vangstbericht 08-04-2020

Ondanks de beperkingen vanwege het Corona heb ik mede door de afmeting van mijn boot toch nog de mogelijkheid om samen met iemand te gaan vissen zonder dat wij ongezond en onverantwoord dicht bij elkaar hoeven te staan. Ook komen wij apart en gaan niet samen in 1 auto. Genoeg hierover, het moet een vangstbericht worden.

We zijn om 9 uur, met strak blauwe lucht en bijna geen wind bij de club vertrokken en konden nagenoeg direct door de sluis en met een staartje van de laatste EB stroom hebben wij onze vis stek al binnen 45 minuten in het zicht. We hebben gekozen voor een plek voorbij de Sluische Hompels waar ik de laatste tijd goede vangsten heb gehad.

Voor mensen die de precieze locatie willen weten stuur maar een mailtje naar de secretaris die je deze informatie graag zal geven.  Om 10.15 gingen de eerste lijnen overboord en kwamen ook al direct, bij mij althans de eerste vissen binnen, voornamelijk schar. Toch na 1,5 uur besloten om iets om de Zuid te gaan liggen zodat de diepte aan beide zijden van de boot bijna gelijk zou zijn en mijn vismaat ook de kans te geven om mij bij te houden….. Dat is goed gelukt en de toppen stonden vanaf dat moment niet meer stil, het begon op werken te lijken. Ook kwamen er al tongen aan boord waar wij nog niet op hadden gerekend. Halverwege de middag toen de vloed stroom er al lekker inzat kreeg ik een enorme aanbeet en kreeg al gauw in de gaten dat dit geen schar was. Aangezien ik met licht materiaal aan het vissen was, heel voorzichtig binnen draaien en strak houden was het motto. Na een tijdje begon er toch iets zilverachtigs te verschijnen en dit bleek een toch aardig aan de maat zijnde Zeebaars te zijn. Helaas nog niet eraan gedacht mijn net aan boord te leggen, dus was het improviseren geblazen. Mijn maat vond het geen probleem om op het zwemplateau te gaan staan en kon zo de vis eruit tillen. Mijn dag was meer dan geslaagd. Gestopt om 17.30 en hadden we bij elkaar ruim 100 scharren, 3 tongen en een mooie zeebaars. Onze dag was geslaagd.

Om  ca. 18.30 waren we terug bij de club.